Informacje

Samorządowe Przedszkole Nr 83 wzięło udział w konkursie dotyczącego zdrowego żywienia zorganizowanego przez Fundację Partnerstwo dla Środowiska w ramach Programu Szkoły dla Ekorozwoju i zajęło I miejsce w kategorii : Kuchnia.

Samorządowe  Przedszkole  Nr 83 w  Krakowie  bierze w tym roku szkolnym  udział w programie ,,Zdrowy Przedszkolak”. Podstawowym  celem  akcji  jest  promocja  zasad  prawidłowego  żywienia  dzieci  uczęszczających  do  przedszkola. Rolą  placówki  oświatowej , obok działań  edukacyjnych jest  zapewnienie dziecku możliwości zjedzenia pełnowartościowych posiłków i kształtowanie prawidłowych  nawyków  żywieniowych.

Zgodnie  z  zaleceniami  racjonalnego  żywienia  przyjęto, iż  żywienie  w  przedszkolu  obejmuje  trzy  posiłki  i  powinno  dostarczać  ok.75%  całodziennego  zapotrzebowania  na  energię  i  składniki  odżywcze.

Obecnie  zaleca  się :

  • Zwiększenie, w stosunku  do  aktualnych  zwyczajów  żywieniowych, spożycia  surowych warzyw  i  owoców;
  • W  grupie  ,, mleko  i  przetwory  mleczne- zwiększenie  udziału  mlecznych  napojów  fermentowanych ( jogurtów  nat., kefirów, maślanki );
  • Zmianę  z  strukturze  spożycia  mięsa  i  jego  przetworów  na  rzecz  większego  udziału  drobiu, chudych  wędlin  i  ryb;
  • Zwiększenie  udziału  produktów  zbożowych ( pełnoziarnistych)  –  szczególnie  kasz, płatków, pieczywa  ciemnego, mąki  i  makaronów  z  pełnego  wymiału;
  • Zmniejszenie  spożycia  cukru  białego  i  słodyczy , zastępując  go  cukrem  trzcinowym   lub  miodem;
  • Zmniejszenie  w  żywieniu  produktów  wysoko  przetworzonych;
  • Rezygnację  z  przypraw  kuchennych  z  zawartością  glutaminianu  sodu  na  rzecz  produktów  naturalnych  np.  ziół ;

Placówka  biorąc  udział  w  akcji  ,, Zdrowy  Przedszkolak”  wprowadza  do  swoich  jadłospisów  powyższe  zalecenia.

Posiłki  podstawowe – śniadanie, obiad  i  uzupełniający  podwieczorek,  są  starannie  układane  z  uwzględnieniem  różnorodności  produktów , będących  źródłem  pełnowartościowego  białka, wit, składników  mineralnych  i  oceny  ich  wart.  energetycznej.

Przyrządzamy  posiłki  z  uwzględnieniem  bogatego  asortymentu produktów  zbożowych.Pieczywa  ciemnego  wzbogaconego  ziarnami, bez  sztucznych  spulchniaczy.Wypiekanego  z  różnego  rodzaju  mąki  np. razowa, graham, kukurydz, orkiszowa, gryczana  z  ziarnami  siemienia , kminku  lub  ziołami.Wykorzystujemy  w  jadłospisach  różnorodne  kasze  i  płatki  : owsiane, jęczmienne, kukurydz. orkiszowe,  jaglane, kuskus , oraz  ryż  naturalny. Korzystamy  z  możliwości  uzupełnienia  diety   sezamem, płatkami  migdałowymi, rodzynkami. Suszonymi  owocami  jak : morela, jabłko , które  dzieci  otrzymują  do  ,, pogryzania” lub  jako kompoty  z  suszu. Stosujemy  w  jadłospisach  wiele  produktów  mlecznych. Mleko  o  obniżonej  zawartości  tłuszczu, chude  sery, jogurty  nat.  na  bazie  których, po  połączeniu  z  mrożonymi  owocami   robimy  owocowe  kremy i  jogurty , dosładzane  cukrem  trzcinowym  lub  miodem. W  diecie  uwzględniamy  ciągłą  obecność  surowych  owoców  krajowych  , cytrusów  i warzyw , z których  połączenia  robimy  różne  surówki , znajdujących  zastosowanie  jako  dodatek  do  obiadu ,dodatek  do  podwieczorków  lub  uzupełnienie  śniadań. Surówki  wzbogacamy  surowymi  kiełkami, otrębami  i  oliwą  lub  naturalnym  jogurtem. Układając  jadłospis  staramy  się  uwzględniać  różnorodne  techniki  obróbki  termicznej.Najchętniej  stosowaną  to  gotowanie  w  wodzie, pieczenie , duszenie , zapiekanie  . Smażenie  stosujemy  ,,oszczędnie”.Układając  jadłospis  zwracamy  też  uwagę na  upodobania  smakowe  dzieci.Przy  wprowadzaniu  nowych  potraw  , nauczycielki  i  intendentka  informują   w  ,, lekkiej”  formie  dzieci , co  będą  dziś  nowego  jadły , zachęcając  do  kosztowania. Nic  na  siłę, bo  efekty  są  odwrotne  do  zamiarów. Pewne  nowości  żywieniowe  potrzebują  czasu  do  akceptacji.  Intendentka   uświadamia  dzieci  jakie  znaczenie  dla  ich  rozwoju  mają  nowo  zastosowane  produkty  i  dlaczego  warto  je  zjeść. Ważne  jest  stworzenie  właściwej  atmosfery  przy  posiłkach. Ponieważ  dzieci w  grupie  chętnie  się  wzajemnie  naśladują ,  można  to  zachowanie  wykorzystać  do  zachęcenia  skosztowania  nowości  lub  dopuścić  że  na  wstępie  zostanie  odrzucona  nowa  propozycja  posiłku. Planując  posiłki  zwracamy  uwagę  na  właściwą  ilość  płynów  w  jadłospisie.Oprócz  przewidzianych  napojów  mlecznych  do  śniadania, czy  kompotów  do  obiadu,  są  też  zapewnione  po  śniadaniu  herbatki  owocowe  dosładzane  sokiem  owocowym ,a  w  każdej  sali stoi  dystrybutor  z  wodą  źródlaną  .Uzupełniamy  też  jadłospis  o  wodę  mineralną.Placówka  stara  się  sprostać  nowym  wyzwaniom  żywieniowym  licząc  że  udział  w  nowej  akcji przyczyni  się  do  realizacji  tego  zamierzenia , z  korzyścią  dla  dzieci  i  ku  zadowoleniu  Rodziców.