Samorządowe Przedszkole Nr 83 wzięło udział w konkursie dotyczącego zdrowego żywienia zorganizowanego przez Fundację Partnerstwo dla Środowiska w ramach Programu Szkoły dla Ekorozwoju i zajęło I miejsce w kategorii : Kuchnia.
Samorządowe Przedszkole Nr 83 w Krakowie bierze w tym roku szkolnym udział w programie ,,Zdrowy Przedszkolak”. Podstawowym celem akcji jest promocja zasad prawidłowego żywienia dzieci uczęszczających do przedszkola. Rolą placówki oświatowej , obok działań edukacyjnych jest zapewnienie dziecku możliwości zjedzenia pełnowartościowych posiłków i kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych.
Zgodnie z zaleceniami racjonalnego żywienia przyjęto, iż żywienie w przedszkolu obejmuje trzy posiłki i powinno dostarczać ok.75% całodziennego zapotrzebowania na energię i składniki odżywcze.
Obecnie zaleca się :
Placówka biorąc udział w akcji ,, Zdrowy Przedszkolak” wprowadza do swoich jadłospisów powyższe zalecenia.
Posiłki podstawowe – śniadanie, obiad i uzupełniający podwieczorek, są starannie układane z uwzględnieniem różnorodności produktów , będących źródłem pełnowartościowego białka, wit, składników mineralnych i oceny ich wart. energetycznej.
Przyrządzamy posiłki z uwzględnieniem bogatego asortymentu produktów zbożowych.Pieczywa ciemnego wzbogaconego ziarnami, bez sztucznych spulchniaczy.Wypiekanego z różnego rodzaju mąki np. razowa, graham, kukurydz, orkiszowa, gryczana z ziarnami siemienia , kminku lub ziołami.Wykorzystujemy w jadłospisach różnorodne kasze i płatki : owsiane, jęczmienne, kukurydz. orkiszowe, jaglane, kuskus , oraz ryż naturalny. Korzystamy z możliwości uzupełnienia diety sezamem, płatkami migdałowymi, rodzynkami. Suszonymi owocami jak : morela, jabłko , które dzieci otrzymują do ,, pogryzania” lub jako kompoty z suszu. Stosujemy w jadłospisach wiele produktów mlecznych. Mleko o obniżonej zawartości tłuszczu, chude sery, jogurty nat. na bazie których, po połączeniu z mrożonymi owocami robimy owocowe kremy i jogurty , dosładzane cukrem trzcinowym lub miodem. W diecie uwzględniamy ciągłą obecność surowych owoców krajowych , cytrusów i warzyw , z których połączenia robimy różne surówki , znajdujących zastosowanie jako dodatek do obiadu ,dodatek do podwieczorków lub uzupełnienie śniadań. Surówki wzbogacamy surowymi kiełkami, otrębami i oliwą lub naturalnym jogurtem. Układając jadłospis staramy się uwzględniać różnorodne techniki obróbki termicznej.Najchętniej stosowaną to gotowanie w wodzie, pieczenie , duszenie , zapiekanie . Smażenie stosujemy ,,oszczędnie”.Układając jadłospis zwracamy też uwagę na upodobania smakowe dzieci.Przy wprowadzaniu nowych potraw , nauczycielki i intendentka informują w ,, lekkiej” formie dzieci , co będą dziś nowego jadły , zachęcając do kosztowania. Nic na siłę, bo efekty są odwrotne do zamiarów. Pewne nowości żywieniowe potrzebują czasu do akceptacji. Intendentka uświadamia dzieci jakie znaczenie dla ich rozwoju mają nowo zastosowane produkty i dlaczego warto je zjeść. Ważne jest stworzenie właściwej atmosfery przy posiłkach. Ponieważ dzieci w grupie chętnie się wzajemnie naśladują , można to zachowanie wykorzystać do zachęcenia skosztowania nowości lub dopuścić że na wstępie zostanie odrzucona nowa propozycja posiłku. Planując posiłki zwracamy uwagę na właściwą ilość płynów w jadłospisie.Oprócz przewidzianych napojów mlecznych do śniadania, czy kompotów do obiadu, są też zapewnione po śniadaniu herbatki owocowe dosładzane sokiem owocowym ,a w każdej sali stoi dystrybutor z wodą źródlaną .Uzupełniamy też jadłospis o wodę mineralną.Placówka stara się sprostać nowym wyzwaniom żywieniowym licząc że udział w nowej akcji przyczyni się do realizacji tego zamierzenia , z korzyścią dla dzieci i ku zadowoleniu Rodziców.
Małopolski Kurator Oświaty wyraził zgodę na wprowadzenie w naszym przedszkolu innowacji pedagogicznej „Zdrowo rośniemy, bo zdrowo jemy” 2 etap. Innowacja ta była realizowana od 1 września 2015r. do 31 sierpnia 2017r.Obecnie jest nadal kontynuowana w ramach projektu edukacyjnego.